علت تیرگی زیر بغل چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی که در بین خانوم‌ها و آقایان بسیار شایع شده است تیرگی زیر بغل می‌باشد. در اثر تولید بیش از اندازه رنگدانه طبیعی پوست به نام ملانین تیرگی در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود که می‌تواند بر خارجی‌ترین لایه پوست اثر گذاشته و باعث سیاهی و تیرگی آن شود. خوشبختانه جای هیچ گونه نگرانی نیست، چون برای رفع این عارضه روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد، پزشکان توانسته‌اند به کمک روش‌های درمانی و داروهای مختلف و همچنین علاوه بر پیدا کردن علت تیرگی زیر بغل باعث بهبود آن و روشنی پوست شوند. در این مطلب با ما همراه شوید تا با علت تیرگی زیر بغل چیست و چگونگی درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علت تیرگی زیر بغل چیست؟

ممکن است همه افراد در معرض خطر تیرگی در زیر بغل یا سایر نواحی بدن باشند. اما بعضی از افراد نسبت به برخی دیگر بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. همچنین تیرگی زیر بغل می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد و باعث شود تا بیشتر افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. علاوه بر این، بسیاری از دلایل سیاهی زیر بغل در مرحله اول قابل پیشگیری بوده و برخی از شرایط نیز ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشند. بنابراين مهم است که علت تیرگی زیر بغل را تشخیص دهیم تا بتوانیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام دهیم. عوامل موثر بر علت تیرگی زیر بغل به شرح زیر می‌باشد:

• شیو کردن بیش از حد

ممکن است مناطق تیره پوست زمانی ایجاد شود که سلول‌های رنگدانه در پوست سریع‌تر از حد معمول تکثیر شوند. این تغییر رنگ می‌تواند در اثر اصلاح مکرر مو اتفاق بیفتد. شیو کردن مرتب زیر بغل می‌تواند باعث تولید بیش از حد رنگدانه‌های پوستی شود.

• التهاب پوستی

هر گونه التهاب در پوست ممکن است باعث تولید بیش از حد ملانین شود که به نام هایپرپیگمنتاسیون بعد از التهاب شناخته می‌شود. ممکن است هایپرپیگمنتاسیون بعد از التهاب ناشی از اصطکاک مکرر، اگزمای آتوپیک، سوختگی و عفونت‌های پوستی باشد. همچنین در افراد تیره PIH بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین ممکن است رسوب ملانین در پوست سطحی و یا عمیق باشد که نشان می‌دهد گاهی کرم‌های روشن کننده نیز برای درمان آن‌ها موثر نیستند.

• استفاده از محصولات مراقبت از پوست

یکی دیگر از علت تیرگی زیر بغل استفاده از محصولات مراقبت از پوست همچون دئودورانت‌ها می‌باشد که ممکن است برای پوست بسیار خشن باشند، همچنین این محصولات می‌توانند در زیر بغل باعث ایجاد رنگدانه شوند. مطالعات نشان داده است که ترکیبات عطری دئودورانت‌ها دلیل اصلی درماتیت تماسی آلرژیک می‌باشند.

• مبتلا شدن به آگانتوزیس نیگریکانس

آگانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی می‌باشد که به صورت هایپرپیگمنتاسیون بر روی ناحیه زیر بغل، گردن و کشاله ران دیده می‌شود. پوست اغلب در این بیماری حالت مخملی و خشن پیدا می‌کند. تگ‌های پوستی هم اغلب در مناطق آسیب‌دیده مشاهده می‌شوند. آگانتوزیس نیگریکانس با مقاومت به انسولین، چاقی و دیابت همراه است. اگر فکر می‌کنید که دچار تغییرات پوستی ناشی از آگانتوزیس نیگریکانس شده‌اید می‌بایست برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

• مقاومت به انسولین

بیشتر افرادی که مبتلا به تیرگی زیر بغل هستند به انسولین مقاومت نشان می‌دهند. مقاومت به انسولین بدان معناست که بدن نسبت به اثر انسولین حساسیت کمتری پیدا می‌کند. مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به دیابت نوع 2 نیز شود.

• چاقی

افرادی که چاق هستند به احتمال زیاد در سایر نواحی بدن و زیر بغل و خود متوجه پوست تیره می‌شوند. بیشتر بزرگسالانی که وزن آن‌ها بیش از دو برابر وزن ایده‌آل است، دچار تیرگی پوست می‌شوند.

• اختلالات هورمونی

افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک، کم‌کاری تیروئید یا سایر اختلالات هورمونی دارند، بیشتر از سایر افراد مستعد تیرگی پوست هستند.

• وراثت

ممکن است وراثت یا ژنتیک یکی دیگر از علت تیرگی زیر بغل باشد، افرادی که به طور ژنتیکی پوست تیره‌ رنگی دارند در بخش‌های مختلفی از بدن همچون زیر بغل، سر زانوها، آرنج و غیره پوست تیره‌تری خواهند داشت.

• مصرف دارو

بعضی از داروها از جمله قرص‌های ضد بارداری، نیاسین با دوز بالا و کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث سیاهی زیر بغل شوند.

• سرطان

ممکن است در موارد نادر، تیرگی پوست به علت رشد یک تومور سرطانی در کبد، معده یا اندام داخلی دیگری ایجاد شود. به این بیماری آگانتوزیس نیگریکانس بدخیم گفته می‌شود.

• اصطکاک

پوشیدن لباس‌های تنگ موجب اصطکاک بین لباس و پوست بدن می‌شود که همین امر می‌تواند باعث تیره شدن زیربغل و تغییر رنگ پوست شود. بهتر است برای جلوگیری از تیره شدن زیربغل لباس‌هایی با الیاف طبیعی و کمی گشاد استفاده کنید.

• سلول های مرده

یکی دیگر از عوامل تیرگی زیر بغل می‌تواند وجود سلول‌های مرده در زیر بغل باشد. برای این کار بهتر است سعی کنید با روش‌های مناسب به آرامی کمی از سلول‌های مرده زیربغل خود را لایه برداری کنید. بدین ترتیب می‌توانید از تیره شدن زیربغل خود جلوگیری کنید.

سوخت و ساز کورینه باکتریوم می‌تواند باعث تیرگی زیربغل شود.

از از سایر علت تیرگی زیربغل می‌توان به تعریق بیش از حد، عدم رعایت بهداشت، مصرف سیگار و استفاده مکرر از تیغ و ژیلت اشاره نمود.

درمان علت تیرگی زیر بغل چیست؟

شاید برای بیشتر افراد این سوال پیش آمده باشد که آیا درمانی برای تیرگی زیر بغل است. در جواب باید گفت بله درمان علت تیرگی زیر بغل شامل موارد زیر می‌باشند:

• مرطوب کردن

ممکن است شیو کردن و اصلاح کردن بیش از حد موهای زیر بغل باعث ایجاد تیرگی زیر بغل شود، بنابراین مرطوب کننده می‌تواند برای کاهش تحریک و سوزش زیر بغل مفید باشد. پس بهتر است برای پوست‌های حساس همیشه قبل از این که بخواهید خود را اصلاح کنید از صابون یا کف اصلاح مناسب استفاده کنید. برای جلوگیری از تغییر در پوست و کاهش سوزش یک لوسیون مرطوب کننده طبیعی و بدون رنگ و بو بعد از اصلاح روی ناحیه اصلاح شده بمالید.

• کرم‌ها و آنتی بیوتیک‌های موضعی

پمادها، کرم‌ها و ژل‌های تجویزی زیادی برای درمان علت تیرگی زیر بغل وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

کرم هیدروکینون برای روشن کردن رنگ پوست

کرم‌های رتینوئیدی برای نازک و روشن شدن پوست

کلسیپوتریین (Dovonex)، کرم مبتنی بر ویتامین D برای کاهش رنگدانه است

لایه برداری شیمیایی حاوی تری کلرواستیک اسید برای از بین بردن سلول‌های آسیب‌دیده پوست

آنتی بیوتیک‌های موضعی یا صابون‌های ضد باکتریایی برای به حداقل رساندن ناراحتی

بسیاری از متخصصان پوست، آنتی بیوتیک‌ها و کرم‌های موضعی را برای بیماران توصیه می‌کنند، چون این موارد می‌توانند باعث بهبود ظاهر زیر بغل و تغییر رنگ پوست شوند. با این وجود لازم به ذکر است که تولید کنندگان این محصولات آن‌ها را به طور خاص برای تیرگی زیر بغل طراحی نکرده‌اند.

• داروهای خوراکی

ممکن است متخصص پوست برای موارد شدید تیرگی زیر بغل یا تیرگی‌هایی که به درمان‌های موضعی پاسخ نمی‌دهند، قرص‌های رتینوئید را تجویز کند. قرص‌های رتینوئید علاوه بر این که می‌توانند تیرگی زیر بغل را درمان کنند می‌توانند برای درمان پسوریازیس، آکنه و سایر بیماری‌های پوستی نیز مفید باشند. با این حال‌ ممکن است داروهای رتینوئید عوارض جانبی زیادی را برای فرد ایجاد کنند و برای خانم‌های باردار مناسب نباشند. کسانی که قصد دارند برای درمان تیرگی زیر بغل از این داروها استفاده کنند، باید قبل از شروع مصرف، درباره مزایا و معایب آن با متخصص پوست مشورت کنند.

• لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی دیگر از درمان علت تیرگی زیر بغل است که می‌تواند ضخامت پوست را که اغلب با تیره شدن پوست رخ می‌دهد، کاهش دهد. ممکن است کاهش ضخامت پوست باعث شود رنگ آن روشن‌تر به نظر برسد. همچنین ممکن است لیزر درمانی باعث کاهش رشد مو و کاهش نیاز به تراشیدن نیز شود. لیزر می‌تواند به طور موثر تیرگی‌های عمیق‌ را در پوست هدف قرار دهد. این روش درمانی برای مواردی مناسب است که در آن سیاهی زیر بغل به مخلوط پیگمنتاسیون اپیدرمی، کرم‌های روشن کننده موضعی و درمی و به طور عمده پیگمنتاسیون پوستی پاسخ نمی‌دهند.

انرژی لیزر ملانین را تجزیه کرده و با واکنش بهبودی بدن در چند جلسه درمانی این تیرگی‌‌ها از بین می‌رود. روش درمان علت تیرگی زیربغل با لیزر راحت و قابل تحمل است. چون پوست شما در این روش تمیز شده و برای محافظت از چشم‌های شما نیز عینک‌های محافظتی مخصوصی ارائه می‌دهند. همچنین ممکن است در طول درمان احساس مورمور شدن و گرما داشته باشید. لیزر درمانی یک روش کاملا بدون درد است. میزان بهبودی به عواملی همچون شدت، عمق و نوع پوست فرد بستگی دارد.

به طور کلی شما می‌توانید حدود ۶ هفته بعد از درمان شاهد بهبود ظاهر رنگدانه‌های پوست خود باشید. این امر به این دلیل می‌باشد که توسط سیستم ایمنی بدن ذرات رنگی تکه تکه شده به تدریج جذب می‌شوند. در ارتباط با لیزر سفید کننده زیر بغل هیچ عارضه جانبی وجود ندارد. اما ممکن است گاهی اوقات قرمزی خفیف و احساس خفیف سوزن سوزن شدن را تجربه کنید. این علائم چند دقیقه و حداکثر چند ساعت بعد از عمل رفع می‌شوند.

• میکرودرم ابریژن

از دیگر راه‌های درمان علت تیرگی زیر بغل چيست می‌توان به روش میکرودرم ابریژن اشاره کرد. در این روش از مکش کنترل شده و نیروی فشار برای تماس دادن کریستال‌های ساینده اکسید آلومینیوم بر روی سطح پوست استفاده می‌کنند. روش میکرودرم ابریژن با ساییدن ملایم پوست توسط ذرات خیلی ریز کریستال می‌تواند تغییرات رنگ پوست را برطرف نماید. همچنین میکرودرم ابریژن یک شیوه کاملا بدون درد می‌باشد.

نکاتی برای پیشگیری از تیرگی زیر بغل

برخی از افراد سوال می‌کنند که علت تیرگی زیر بغل چیست و نکاتی برای پیشگیری از آن وجود دارد، در پاسخ باید گفت که بله افراد می‌توانند با رعایت نکات زیر این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهند. این نکات به شرح زیر می‌باشند:

برای از بین بردن موهای زیر بغل، به جای تیغ زدن، از شیوه زدن وکس استفاده نمایید.

به صورت منظم دوش بگیرید.

به جای دئودرانت از پودر تالک استفاده نمایید.

پوست زیر بغل خود را لایه‌برداری نمایید.

سعی کنید پوست زیر بغل خود را به خصوص در ماه‌های گرم سال خشک نگه دارید.

از پوشیدن لباس‌هایی که از جنس الیاف مصنوعی هستند پرهیز نمایید و به جای آن لباس‌هایی از جنس کتان یا الیاف دیگری بپوشید که با پوست سازگاری دارند.

• تلاش کنید وزن بدنتان را پایین نگه دارید.

از قرارگیری در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا مرطوب خودداری کنید.

سوالات در مورد علت تیرگی زیر بغل چیست؟

آیا مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند این عارضه را شدید تر کند؟

بله مصرف قرص‌های ضدبارداری باعث تشدید تیرگی زیر بغل و ایجاد لک روی بدن می‌شود.

مصرف چه ویتامین‌هایی می‌تواند باعث روشن شدن پوست در نواحی تیره شود؟

مصرف ویتامین‌های A، B، C، E می‌تواند باعث روشن شدن نواحی تیره زیر بغل شود.‌

آیا تیرگی زیربغل یک بیماری ارثی است؟

یکی از دلایل تیرگی زیر بغل مربوط به ژنتیک می‌باشد که ممکن است در برخی افراد این عارضه ارثی باشد.

چگونه می‌توان سلول‌های مرده پوست را از بین برد؟

استفاده از لایه‌بردارهای مناسب باعث بهبود تیرگی پوست و روشن شدن ناحیه زیر بغل می‌شود.