آیا بوتاکس سرطان زا است؟

جلوگیری از روند پیری و زیبایی از جمله دغدغه‌‌‌‌‌های اصلی افراد در دنیای امروز است. انسان‌ها از روش‌های متنوعی برای جوانسازی پوست استفاده می‌کنند تا چین‌وچروک‌ها و خطوط نواحی مختلف پوست را از بین ببرند.

چین‌و‌چروک‌های پوست باعث از بین رفتن شادابی و جوانی پوست می‌گردند. استفاده از بوتاکس، از جمله روش‌های شایع و قطعی برای حذف چین‌و‌چروک‌ها می‌باشد. اما بوتاکس چیست؟ چه ضرر و مزایایی دارد؟ انواع بوتاکس چیست؟ آیا بوتاکس سرطان‌زا می‌باشد؟ مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس چیست؟ و…

اگر می‌خواهید پاسخ پرسش‌های فوق را بیاید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آیا بوتاکس سرطان‌ زا است؟

علاوه بر زیبایی در اغلب درمان‌ها نیز از بوتاکس استفاده می‌کنند. تزریق بوتاکس از جمله درمان‌های پرکاربرد می‌باشد.

سرطان‌زا بودن بوتاکس یکی از عوارض مورد بحث بوتاکس می‌باشد. هرچند گزارشات بالینی و تحقیقات علمی عوارضی چون تورم و درد را مطرح کرده‌اند، ولی هیچ گزارش اثبات‌ شده‌ و علمی برای سرطان‌زا بودن بوتاکس نیست‌. برای یافتن دقیق پاسخ این سوال که آیا بوتاکس سرطان‌زا است یا خیر نیاز است گه ابتدا به صورت کامل شما را با این روش آشنا سازیم.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک داروی تزریقی می‌باشد که با وارد شدن به عضلات زیر پوست، سبب حذف چین‌وچروک‌ها می‌شود. بوتاکس نوعی سم می‌باشد که از باکتری کلستریدیوم ایجاد می‌شود و چین‌وچرو‌ک‌های پوست را با فلج عضلات ناحیه مورد نظر حذف می‌کند.

عامل اصلی ایجاد چین‌وچروک‌های صورت حرکت و انقباض عضلات صورت می‌باشد. برای از بین بردن چین‌و‌چروک‌های صورت باید جلوی حرکت عضلات، به وسیله‌ی یک ماده خارجی گرفته شود.

با تزریق بوتاکس، حرکت عضلات در ناحیه تحت درمان با از کار انداختن عملکرد اعصاب آن ناحیه متوقف می‌شوند و در نتیجه چروک‌ها تا زمانی که عضلات فلج بمانند ناپدید می‌شوند.

کاربرد‌های تزریق بوتاکس

در ابتدا برای کاربرد‌های درمانی از بوتاکس استفاده می‌شود، ولی با کشف خواص این ماده در زمینه زیبایی، استفاده از آن در زیبایی شایع‌تر از موارد درمانی شد. ازجمله کاربرد‌های بوتاکس شامل موارد زیر می‌باشند.

• کمک به درمان مثانه بیش فعال
  • معالجه و کاهش تعریق بیش از حد نواحی گوناگون بدن مثل زیربغل و کف دست‌ها
  • درمان اسپاسم عضلات گردن و صورت
  • کاهش خطوط ایجاد شده در گردن
  • درمان سر‌درد‌های شدید میگرنی
  • از بین بردن اسکار‌های دردناک
  • قرینه‌ کردن دو طرف صورت
  • بالا بردن ابرو‌ها
  • از بین بردن خط اخم
  • درمان پریدن پلک
  • معالجعه افتادگی پلک
  • درمان انحراف چشم
  • از بین بردن خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم
  • درمان افتادگی نوک بینی و گوشه‌های لب
  • حذف چین‌و‌چروک چانه
  • درمان خط خنده
  • همچنین از سم بوتولینوم در موارد اندک برای انقباض فک و دهان، انقباض تار‌های صوتی حنجره، ترشح بیش از حد بزاق و اختلالات و سختی بلع مواد غدایی در مری استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از بوتاکس

تزریق بوتاکس مزایای فراوانی دارد. همین موضوع باعث شده است تا در نقاط مختلف جهان از این روش برای کار‌برد‌های زیبایی و درمانی استفاده شود. از جمله مهم‌ترین فواید بوتاکس عبارتند از:

• بوتاکس یک روش غیر‌تهاجمی می‌باشد که خطراتی چون کشیدن پوست را به دنبال ندارد.
  • برای تزریق بوتاکس نیازی به بستری شدن و استفاده از دارو‌های بیهوشی در کلینیک‌های زیبایی یا بیمارستان وجود ندارد.
  • در مقایسه با دیگر روش‌های زیبایی تزریق بوتاکس درد خیلی کمی دارد.
  • بلافاصله بعد از تزریق اثرات و نتایج آن قابل مشاهده می‌باشند.
  • تزریق بوتاکس دارای دروه‌‌ی نقاهت اندکی می‌باشد.
  • مراقبت‌های بعد از انجام عمل تزریق بوتاکس بسیار ساده هستند.
  • ماندگاری بوتاکس نسبتا طولانی می‌باشد.
  • نسبت به سایر روش‌های جراحی پوست، بوتاکس هزینه بسیار پایینی دارد.

عوارض تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس مانند دیگر روش‌های درمانی که دارای مزایایی می‌باشند، دارای عوارض کوتاه مدتی نیز است. عوارض کوتاه مدت تزریق بوتاکس شامل موارد زیر می‌باشند:

• نشانه‌هایی شبیه آنفلوآنزا
  • درد و تورم در ناحیه تزریق
  • قرمزی و کبودی در ناحیه تحت درمان

این علائم در تمام درمان‌های پوستی مثل درمان‌های لیزری و درمان‌های تزریقی مشاهده می‌شوند. این اثرات کاملا طبیعی می‌باشند که طی ساعات و روز‌‌های اولیه بعد از تزریق بوتاکس با انجام راهکار‌هایی نظیر رژیم غذایی درست، استراحت کافی، عدم دستکاری و ماساژ ناحیه تزریق، کمپرس سرد و… به آسانی برطرف می‌شوند.

البته باید افرادی که تمایل دارند بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس، به فعالیت و کار روزانه‌ خود مشغول شوند از یک ضد‌آفتاب مناسب استفاده کنند. بنابراین اثرات جانبی کوتاه مدت بوتاکس نگرانی جدی به دنبال ندارد.

از جمله موارد بحث برانگیز در تزریق بوتاکس، عوارض طولانی مدت آن می‌باشد گه در صورت مراجعه به یک فرد بی تجربه و عدم رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس این عوارض ایجاد می‌شوند. عمده‌ترین عوارض بلند مدت تزریق بوتاکس عبارتند از:

• اختلالات بینایی
  • اختلال یا ضعف عضله در نواحی مثل پلک‌ها و دست‌ها
  • مشکل در بلع و تکلم که امکان دارد ما‌ه‌ها ماندگار باشد.
  • بافت‌ مردگی یا نکروز

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که عوارض طولانی مدت فوق، عوارض نرمال و جانبی اولیه بوتاکس شناخته نمی‌شوند. عوارض طولانی مدت به علل گوناگونی روی می‌دهند که عمده‌ترین آنها تزریق بیش‌ از اندازه لازم، تزریق بوتاکس بی‌کیفیت، تزریق توسط فرد غیر‌متخصص می‌باشند.

بنابراین تزریق بوتاکس را حتما تحت نظر یک پزشک با‌تجربه و متخصص پوست‌ و مو انجام دهید، تا احتمال بروز عوارض طولانی مدت به حداقل برسند.

بوتاکس را چه کسانی نباید تزریق کنند؟

روش‌های زیبایی بسته به شرایط گوناگون، برای برخی افراد مجاز نمی‌باشند. از جمله افرادی که باید از انجام تزریق بوتاکس خودداری کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

• افراد دارای حساسیت‌های فعال
  • بعضی از افراد که بیماری خاص دارند.
  • افراد دارای اختلالات نقص سیستم ایمنی
  • کسانی که عفونت فعال دارند.
  • افرادی که دارای اختلال عصبی می‌باشند.
  • کسانی که ابتلا به فلج عضلات‌اند.
  • افرادی که کمتر از دو هفته گذشته، واکسن بیماری‌های مختلف را دریافت کرده باشند.
  • کسانی که کمتر از ۱۸ سال یا بالای ۸۰ سال دارند.
  • خانم‌های شیرده و باردار

مراقبت‌های قبل از بوتاکس

برای تزریق بوتاکس نیاز به اقدام خاصی قبل از تزریق بوتاکس نمی‌باشد اما سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

• از جمله مهم‌ترین اقدام قبل از تزریق بوتاکس انتخاب یک پزشک متخصص و با‌تجربه می‌باشد که احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل ممکن می‌رساند.
  • تحت نظر پزشک ۵ روز قبل از بوتاکس، از مصرف دارو‌های روان‌کننده خودداری کنید.
  • از مصرف الکل حداقل ۲۴ ساعت قبل از بوتاکس پرهیز کنید.
  • در هنگام تزریق بوتاکس، پوست خود را از مواد آرایشی پاک کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

برای اثر‌گذاری بیشتر بوتاکس، مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس حائز اهمیت می‌باشند. از جمله اقدامات لازم بعد از تزریق بوتاکس عبارتند از:

• استفاده از کمپرس آب یخ در ساعات اولیه بوتاکس
  • خودداری از زدن آب به ناحیه بوتاکس شده حداقل ۵ ساعت پس از بوتاکس
  • پرهیز از جکوزی و سونا تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق
  • اجتناب از آرایش کردن، زدن کرم یا ماساژ صورت تا یک روز پس از تزریق بوتاکس
  • اجتناب از انجام ورزش‌های سنگین به مدت سه روز بعد تزریق
  • پرهیز از دراز کشیدن به مدت حداقل ۵ ساعت بعد تزریق استفاده از بالشت بلند هنگام خواب تا ۳ روز بعد از بوتاکس
  • و همچنین می‌توانید تحت نظر پزشک از دارو‌های مسکن مجاز برای رفع سردرد استفاده کنید.

جمع‌بندی

تزریق بوتاکس یا تزریق ژل در مبتلا شدن افراد به سرطان هیچ نقشی ندارند. در حالیکه عوامل مختلفی در ایجاد سرطان اثر می‌گذارند اما فیلر و تزریق بوتاکس سرطان‌زا نمی‌باشند. محصولات تزریقی نظیر فیلر و بوتاکس در ناحیه تزریق باقی می‌مانند و بر دیگر قسمت‌های بدن اثر نمی‌گذارند. تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در طی سال‌ها نشان می‌دهند؛ تزریق بوتاکس نه تنها موجب بیماری نمی‌شود بلکه در درمان اغلب بیماری‌ها کاربرد دارد. بر طبق آزمایش‌های حیوانی انجام شده، شما می‌توانید در مبارزه با سرطان از تزریق بوتاکس کمک بگیرید.

همانطور که می‌دانید روی تمام بافت‌های بدن سيستم عصبی اثر می‌گذارد. این اعصاب وارد تومور‌های سرطانی شده و موجب رشد آنها می‌گردند. برای جلوگیری از رشد تومو‌ر‌های سرطانی، این اعصاب باید قطع و از کار انداخته شوند به همین سبب تزریق بوتاکس از جمله روش‌هایی می‌باشد که نقش بسزایی در توقف رشد سرطان‌ها دارد. البته این فرضیه به طور کامل ثابت نشده و درحال تحقیق می‌باشد، ولی پاسخ قطعی که به سرطان‌زا بودن بوتاکس می‌توان داد، منفی می‌باشد.

سوالات درمورد آیا بوتاکس سرطان‌ زا است؟

آیا بوتاکس با درد همراه است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که در ناحیه تحت درمان احتمال درد بسیار پایین می‌باشد زیرا پزشک قبل از شروع درمان در محل تزریق، مقداری ژل بی‌حسی می‌زند تا درد ناشی از تزریق را به حداقل برساند. افرادی که تزریق بوتاکس را انجام داده‌اند، معتقدند که تزریق بوتاکس شبیه نیشگون گرفتن می‌باشد که همراه با درد اندکی است. فقط امکان دارد زمانی که برای کف دست تزریق بوتاکس انجام می‌دهید درد اندکی احساس کنید که برای افراد قابل تحمل می‌باشد.

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

ماندگاری بوتاکس به میزان عمیق بودن خطوط صورت وابسته است؛ مثلا برای برخی افراد حدود ۳ تا ۶ ماه ماندگاری داشته در حالی که در برخی افراد حدود ۱۰ ماه تا ۱ سال ماندگاری دارد. لازم به ذکر است که پزشکان در بیشتر مواقع از لیزر‌‌های جوانسازی پوست کنار تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند تا ماندگاری و تاثیر آن برای فرد دو چندان گردد.