درمان میگرن با تزریق بوتاکس

درمان میگرن با بوتاکس | بهترین قسمت سر، صد در صد تضمینی

درمان میگرن با بوتاکس:

یکی از تکنیک‌های درمان میگرن، تزریق بوتاکس است، این بیماری، یک سردرد سنگین، غیرقابل تحمل، به همراه حالت تهوع، مشکلات بینایی و حملاتی شدید است که یک فرد بیمار، بارها تجربه می‌کند. میگرن یک بیماری مزمن است که می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند، از جمله سردردهای شدید که می‌تواند ضربان دار و ناتوان کننده باشد. این سردردها معمولا در یک طرف سر شما اتفاق می‌افتد و امکان دارد از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

اگر برای سه ماه متوالی، شما ۱۵ روز یا بیشتر در ماه سردرد داشته باشید و حداقل ۸ روز، این سردردها دارای مشخصات میگرنی مثل همراهی با تهوع یا حساسیت به نور و صدا باشد، مبتلا به میگرن مزمن (طولانی مدت) شده‌اید. درمان میگرن با تزریق بوتاکس بعد از تحقیقات بسیار سر انجام موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا شد. این تکنیک به دلیل مزیت‌های زیادش طرفداران بسیاری در بین بیماران دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

بوتاکس چگونه باعث درمان میگرن می‌شود و ماندگاری این درمان چقدر است؟

بوتاکس در اطراف رشته‌های عصبی که باعث ایجاد درد و میگرن سنگین می‌شوند، تزریق می‌شود. بوتاکس پس از تزریق، انتهای رشته عصبی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و از آزادسازی پیام‌های شیمیایی که حاوی انتقال احساس درد هستند، به راحتی می‌تواند پیشگیری کند. در واقع این کار بوتاکس، از فعال سازی شبکه‌های ارتباطی درد در مغز پیشگیری می‌کند. پیش از اینکه سردردهای میگرنی شروع بشوند، بوتاکس می‌تواند از ایجاد آن‌ها به خوبی جلوگیری کند ولی مقداری زمان می‌برد تا بتواند به خوبی تاثیر خود را بر روی رشته‌های عصبی بگذارد.

برای اینکه اثرات بوتاکس بیشتر مشخص شود، ضروری است بیمار طی دو جلسه دیگر هم تزریق بوتاکس را تکرار کند. در واقع با بیشتر شدن تعداد جلسات می‌توان شاهد نتایج موفقیت آمیز درمان میگرن با تزریق بوتاکس بود. اثرات یک بار تزریق می‌تواند برای ۱۰ تا ۱۲ جلسه ماندگاری بوتاکس داشته باشد. بیشتر بیماران پس از دو جلسه تزریق بوتاکس، شاهد کم شدن ۵۰ درصدی سردردهای خود بوده‌اند.

هزینه تزریق بوتاکس برای میگرن

باید بدانید که هزینه درمان میگرن با تزریق بوتاکس در کلینیک‌ها و مراکز مختلف متفاوت است اما معمولا بر اساس استاندارد هایی که برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس در نظر گرفته شده دارای سه سطح از تزریق برای درمان می باشد که هر کدام دارای هزینه بوتاکس میگرن ۱۴۰۲ مختلفی است.

درمان میگرن مزمن با تزریق بوتاکس

در تلاش برای یافتن تسکین میگرن مزمن، ممکن است تقریبا هر چیزی را امتحان کنید. از این گذشته، حملات میگرن می‌توانند دردناک و ناتوان‌کننده باشند و می‌توانند کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. اگر هر ماه ۱۵ روز یا بیشتر علائم میگرن برای شما اتفاق بی‌افتد، میگرن مزمن دارید. داروهای میگرن برای از بین بردن علائم حاد یا پیشگیری از بروز حملات وجود دارد.
یک تکنیک درمانی، درمان‌های پیشگیرانه بوتاکس می‌باشد، یک داروی تزریقی که از پروتئین خالص شده‌ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته شده است.

درمان میگرن مزمن با تزریق بوتاکس

هنگامی که به بدن شما تزریق می‌شود، سیگنال‌های شیمیایی خاصی را از اعصاب شما مسدود می‌کند و موجب فلج موقت عضلات شما می‌شود. اگر چه بوتاکس به عنوان یک کاهش دهنده چین و چروک محبوبیت پیدا کرده است، اما محققان پتانسیل بوتاکس را برای درمان در شرایط پزشکی نیز تشخیص دادند.
امروزه از آن برای درمان مشکلاتی مثل اسپاسم مکرر گردن، پرش چشم و مثانه بیش‌فعال استفاده می‌شود. همینطور برای جلوگیری از میگرن مزمن استفاده می‌شود.

مقدار بوتاکس مصرفی برای درمان میگرن

دوز پیشنهاد شده بوتاکس ۱۵۵ واحد کل است که به ۳۱ تزریق تقسیم می‌شود. این تزریق‌‌ها در 7 ناحیه عضلانی خاص در سر و گردن شما صورت می‌گیرد. هر ناحیه عضلانی دارای تعدادی مکان است که در آن ۰.۱ میلی لیتر بوتاکس تزریق می‌شود. (از نظر واحد، ۰.۱ میلی لیتر حدود ۵ واحد است.)
در مجموع، ۱۵۵ واحد در ۳۱ محل منحصر به فرد در عضلات سر و گردن شما تزریق می‌شود. شما احتمالاً هر ۱۲ هفته نیاز به تکرار مجدد بوتاکس خواهید داشت.

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن عبارتند از:

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن

• از خم کردن سر و گردن به پایین تا حداقل ۴ ساعت جدا پرهیز کنید.
  • تا ۲۴ ساعت از ماساژ دادن محل تزریق و استعمال هرگونه کرم و پماد بر روی محل تزریق پرهیز کنید.
  • از شستشوی صورت تا ۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس پرهیز کنید.
  • استعمال دخانیات، قلیان و سیگار و … تاثیر بوتاکس را در بیماران مبتلا به میگرن کم می‌‎کند.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی، سونا، جکوزی و بخور تا ۲۴ ساعت پرهیز کنید.
  • یکی از مراقبت‌های بعد از بوتاکس این است که تا یک ساعت مرتب پیشانی را چروک بیندازید و اخم نکنید تا بوتاکس بهتر جذب شود.
  • پس از تزریق بوتاکس تخصصی میگرن به مدت ۲۰ دقیقه در کلینیک سردرد بمانید و در صورت بروز عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

مزایای درمان میگرن با تزریق بوتاکس چیست؟

• بهبودی بیش از 50 درصدی در تکرار و شدت میگرن را انتظار داریم. اگر 20 روز از ماه دچار میگرن شدید، واکنش 50% برابر با 10 روز در ماه است (نه به‌طور کامل).
  • در تحقیقات، حدود 50 درصد از بیماران بعد از 6 ماه درمان به این هدف دست یافتند (دو دوره تزریق)
  • بعضی از افراد بیش از دیگران بهبود پیدا کردند. 23% درصد از بیماران شرکت کننده در تحقیقات تا 75% بهبود یافتند. اگر 20 روز در ماه مبتلا هستید تا 5 روز کاهش می‌یابد.

درمان میگرن با بوتاکس برای چه افرادی مناسب است؟

بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تأیید شده است و مدرکی وجود ندارد که تأثیر استفاده از آن را درمان میگرن نامنظم یا سردردهای تنشی ثابت کند.
بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در طرح مزایای دارویی (PBS) توسط متخصص اعصاب آموزش دیده قابل دسترس خواهد بود. برای آنکه واجد شرایط استفاده از این درمان شوید، باید تمامی موارد زیر را داشته باشید:

• حداقل 6 ماه پیش از درمان میگرن با تزریق بوتاکس، به طور متوسط 15 روز یا بیشتر در ماه سر درد و حداقل 8 روز میگرن داشته باشید.
  • حداقل به سه داروی پیشگیری کننده میگرن (پروپرانولول، آمی تریپتیلین، متی سرژید، پیزوتیفن، سیپروهپتادین یا توپیرامات) با پاسخ نامناسب، عدم تحمل یا منع مصرف داشته باشید.
  • مصرف بیش از اندازه دارو برای سر درد کنترل شود.
  • سن 18 سال یا بیشتر داشته باشید و توسط متخصص مغز و اعصاب درمان شده باشید.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس در چه نواحی مجاز است؟

نقاطی که برای درمان میگرن، در آن‌ها بوتاکس تزریق می‌شود، بستگی به نشانه‌های میگرن دارد. این نواحی عبارت‌اند از:

• پیشانی
  • هر دو گیجگاه
  • پشت و کناره‌های گردن
  • بخش بالایی شانه‌ها
  • پشت سر

عوارض جانبی درمان میگرن با تزریق بوتاکس

عوارض این دارو اکثرا خیلی کم و محدود می‌باشد. واکنش‌های آلرژیک و حساسیت به بوتاکس به صورت نادر اتفاق خواهد افتاد اما کهیر، تنگی نفس، تورم در بخش‌های پائینی پا از عوارض بوتاکس است که در برخی مواقع امکان دارد اتفاق بیافتد، تزریق بیش از اندازه دارو می‌تواند کشنده باشد و باید همه چیز تحت نظارت پزشک انجام شود.

تزریق بوتاکس در درمان میگرن اگر کسی از میگرن مزمن رنج ببرد یا سردرد به هر شکل او را آزار دهد؛ باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا نوع سردرد او مشخص شود. اگر فرد، کیس مناسب تزریق دیسپورت تشخیص داده شد با کنترل شرایط توسط پزشک در دوره‌های مناسب آن را انجام می‌دهد.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

نکته‌ای که برای درمان میگرن اهمیت دارد این است که تزریق بوتاکس باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد. بنابراین پیش از شروع درمان بوتاکس باید با پزشک مشورت کنید. افراد زیر نباید بوتاکس تزریق کنند:

• بیماران مبتلا به میگرن مزمن که حملات میگرنی با فاصله کمتر از 15 روز در هر ماه داشته باشند.
  • افراد مبتلا به میاستنی گراویس و بیماری گریوز و تزریق بوتاکس بیماری آن‌ها را بدتر می‌کند.
  • کسانی که سردردشان ناشی از فشار خون، قاعدگی و سینوزیت است نیازی به بوتاکس ندارند.
  • مادران باردار و شیرده باید با اجازه پزشک بوتاکس تزریق نمایند.

انواع سردرهای میگرنی

سردردهای میگرنی دارای انواع مختلفی می‌باشند:

میگرن از نوع شایعمیگرن از نوع کلاسیک
میگرن از نوع مزمنمیگرن از نوع پیشرفته

میگرن از نوع شایع

یک نوع سردرد میگرنی است که هیچ گونه علامتی نداشته و معمولاً شایع‌ترین نوع سردرد در بین بانوان و آقایان می‌باشد.

میگرن از نوع کلاسیک

نوع دیگری از سردردهای میگرنی، میگرن کلاسیک می‌باشد که پیش از شروع آن، بیمار معمولاً دچار یک پیش درآمد می‌شود که این علامت بیشتر به صورت نوعی تجربه بینایی مانند مشاهده جرقه‌های نورانی است.

میگرن از نوع مزمن

میگرن مزمن به میگرنی گفته می‌شود که بیش از 15 روز در ماه فرد دچار سردرد بوده و حداقل 8 روز آن سردرد میگرنی بر اساس کرایتریای میگرن داشته باشد و حدود 3 ماه زمان برده باشد.

پرسش و پاسخ در مورد درمان میگرن با تزریق بوتاکس

سردردها بعد از تزریق بوتاکس تا چه مدت ادامه دارند؟

می تواند چند ساعت تا چند روز زمان ببرد. بر اساس تحقیقی در سال 2001، حدود 1 درصد از بیماران امکان دارد سردرد شدید داشته باشند که می تواند دو هفته تا یک ماه زمان ببرد تا به تدریج رفع شود.

قبل از تزریق بوتاکس برای درمان مبگرن چه کنیم؟

پیش از تزریق بوتاکس، داروهای حاوی ویتامین E مصرف نکنید. قبل از تزریق بوتاکس از آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین استفاده نکنید زیرا در غیر این صورت، عوارض جانبی مثل کبودی و تورم روی پوست ایجاد می‌شود.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تاثیرگذار است؟

تکنیک بوتاکس میگرن مزمن از آن دسته روش هایی است که از سال ۲۰۱۰ مورد تائید FDA قرار گرفت و تاثیرات آن بر روی سردرد به اثبات رسید.