عوارض بوتاکس

عوارض بوتاکس بعد از چند سال یا بعد از تزریق نادرست!

بوتاکس نخستین دارویی بود که از سم بوتولینوم استخراج شد و توانست به پیشگیری از سردردهای مزمن میگرنی کمک شایانی کند. با این حال تزریق بوتاکس در درجه اول برای کم کردن چین و چروک‌های ظاهری صورت کاربرد دارد.
اگر تزریق بوتاکس بوسیله یک متخصص پوست انجام شود، حداقل درد و التهاب و قرمزی خیلی خفیف تمام آن چیزی است که با انجام تزریق بوتاکس تجربه خواهید کرد. به احتمال زیاد شما نیز آگاهید که استفاده از این دارو روشی برای جوانسازی پوست می‌باشد.

پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده بر روی بوتاکس نشان می‌دهند که این روش بسیار ایمن و عوارض آن کم است. با این حال تمامی تکنیک‌های درمانی و زیباسازی عوارض احتمالی دارند.
در ادامه انواع عوارضی شایع و نادر ناشی از تزریق بوتاکس را مورد بررسی قرار خواهیم داد و مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بروز آن‌ها را معرفی می‌کنیم. این مقاله را از دست ندهید.

عوارض بوتاکس چه مواردی هستند؟

عوارض بوتاکس

قرمزی و التهاب

قرمزی و متورم شدن واکنش طبیعی بدن به هر روش درمانی می‌باشد. عوارض بوتاکس معمولاً خفیف تا متوسط هستند، در عرض چند ساعت رفع می‌شوند و نیازی هم به درمان و دارو ندارند.
شدت قرمزی و تورم به میزان بوتاکس تزریق شده و همچنین ضخامت سوزن تزریقی بستگی دارد. جلوگیری از عوارض بوتاکس تا حد زیادی به تجربه‌ی پزشک بستگی دارد.
استفاده از سوزن‌های باکیفیت، تزریق آهسته‌ و مقادیر کم بوتاکس و همچنین استفاده از کمپرس سرد بعد از تمام شدن تزریق، از جمله مواردی هستند که می‌توانند شدت قرمزی و تورم را کاهش دهند.

درد

حجم درد در طول تزریق بوتاکس به آستانه‌ی تحمل درد فرد بستگی دارد. معمولاً اکثر مراجعین به خوبی درد ناشی از تزریق را تحمل می‌کنند.
برای کم شدن درد می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، حدود ۱ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، استامینوفن مصرف کنید. بعضی اوقات قبل از درمان، از کرم‌های بی‌حسی موضعی یا کمپرس سرد استفاده می‌کنند تا درد محل تزریق کم شود.
درد امکان دارد تا ۳۰ دقیقه پس از اتمام تزریق هم کمی باعث رنجش شود.

تهوع و سردرد

یکی از پر تکرارترین عوارض بوتاکس در مراجعه کنندگان سردرد و تهوع بعد از بوتاکس می‌باشد. این دو عارضه در ۲ الی ۱۵ درصد از مراجعین قابل مشاهده است.
البته سردرد و تهوع معمولاً خفیف بوده و بیشتر برای افرادی رخ می‌دهد که اولین تزریقات بوتاکس خود را انجام می‌دهند. ماندگاری عوارض بوتاکس بین چند ساعت تا حداکثر سه الی چهار روز متغیر است.
عواملی مثل آسیب‌های ایجاد شده در محل تزریق، استرس و سابقه‌ی سردردهای میگرنی در ایجاد این عوارض موثرند. برای درمان سردرد، مصرف داروهای مسکن یا قرص‌های ضد میگرن معمولی کمک کننده است.

کبودی

کبودی به دلیل سوراخ شدن عروق خونی موجود در محل تزریق اتفاق می‌افتد. این رویداد معمولاً ناشی از این است که محل عروق خونی، پیش از تزریق بوتاکس به خوبی شناسایی نشده باشند.
توجه کنید که پزشکان غیرمتخصص و افراد غیر پزشک با آناتومی صورت و گردن آشنایی کافی ندارند.
به همین علت امکان دارد در طی فرآیند تزریق به عروق خونی آسیب بزنند. کبودی بیشتر زمانی رخ می‌دهد که پزشک مهارت و تجربه‌ی کافی در تزریق بوتاکس نداشته باشد.

برای جلوگیری از این عارضه، باید از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مثل ژلوفن) تا حداقل ۷ روز قبل از تزریق پرهیز کنید.
استفاده از کرم‌های ویتامین K یا کرم‌هایی که حاوی عصاره‌ی گیاه ارنیکا هستند، در رفع کبودی تاثیرگذار هستند. دیگر اقداماتی که باید برای جلوگیری از کبودی پوست انجام بگیرند، شامل موارد زیر است:

• در حین تزریق بوتاکس ضروری است در حالت نشسته قرار داشته باشید؛
  • عروق خونی باید قبل از تزریق شناسایی شوند به ویژه در مورد نواحی اطراف چشم و دیگر بخش‌های مستعد؛
  • پزشک با فشار دادن انگشت خود بر محل تزریق بدون ماساژ دادن پوست می‌تواند احتمال کبودی را پایین بیاورد.

عفونت

تا امروز گزارشی مبنی بر عفونت ناشی از تزریق بوتاکس منتشر نشده؛ البته در مورد تزریق‌هایی که در محیط‌های درمانی و توسط پزشک صورت گرفته‌اند.
حتی ۳۰ روز پس از باز کردن محلول بوتاکس، هیچ نشانه‌ای از رشد باکتری‌ها یافت نمی‌شود. با این حال در محیط‌‌های درمانی، قبل از تزریق پوست شما را به خوبی ضدعفونی می‌کنند تا خطر عفونت به صفر برسد.

اگر بوتاکس را در مراکز نامعتبر انجام دادید و پشیمان شدید برای رفع عوارض بوتاکس و از بین بردن اثر بوتاکس راه‌هایی پیشنهاد شده است.

عوارض بوتاکس صورت در طولانی مدت

با توجه به اینکه اثرات تزریق بوتاکس موقتی می‌باشد، بیشتر افراد با گذشت زمان می‌توانند آن را دوباره تکرار کنند. با این حال، تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی طولانی مدت آن محدود می‌باشد.
در کل، طبق گزارش برخی منابع که تزریق مکرر بوتاکس با دوز بالا و توسط افراد بی‌تجربه انجام داده‌اند، امکان دارد عوارض بوتاکس را ۱۰ یا ۱۱ سال بعد از تزریق بروز دهد. این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد:

آسیب به عضله و اعصاب صورتمشکل در بلع
افتادگی پلک بعد از بوتاکسضعف عضلات گردن
تار شدن بیناییضعیف بودن بدن
مشکل در جویدنمشکل در تکلم و گرفتن صدا
بالا رفتن تپش قلببروز علائم واکنش‌های آرژیک مثل خارش پوستی
کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس

در مطالعات دیگر، اثرات طولانی مدت تزریق بوتاکس بر روی شرکت‌کنندگانی که هر ۶ ماه و برای کمک به درمان بیماری‌های مثانه، بوتاکس تزریق کردند، مورد ارزیابی قرار گرفت.
محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که خطر تزریق بوتاکس با گذشت زمان افزایش پیدا نمی‌کند. افرادی که تزریقات مکرر انجام می‌دهند نیز در دراز مدت درمانی موفق‌تر داشتند.

بهترین برند بوتاکس که عوارض بوتاکس را به حداقل می‌رساند

انواع مختلف بوتاکس‌‌های موجود در بازار ایران، از کشور انگلیس، کره جنوبی و کانادا می‌باشد اما بوتاکس‌‌های کانادایی مورد تایید وزارت بهداشت نمی‌باشند به دلیل اینکه این نوع بوتاکس در واقع ساخت کشور چین بوده و در بعضی بیماران موجب ایجاد عوارض بوتاکس و همچنین بروز علائم آلرژیک می‌شود.
این نوع بوتاکس‌ها علاوه بر اینکه کیفیت پایینی ندارند بلکه قیمت پایین نیز ندارند. متاسفانه برخی کلینیک‌ها با خریداری بوتاکس چینی ارزان قیمت مبالغ بالایی را از بیماران و اشخاص مستعد به تزریق بوتاکس دریافت می‌‌کنند.

پیشنهاد می‌شود فرد پیش از مراجعه به افراد فاقد تخصص در این زمینه برای تزریق بوتاکس، حتماً با آگاهی کامل پزشک متخصص ماهر و باتجربه‌ای را انتخاب کند، زیرا سلامت از دست رفته را متاسفانه نمی‌‌توان در بسیاری از این موارد برگرداند.
انتخاب متخصص پوست خوب بهترین مارک بوتاکس را برای شما انتخاب کرده و با اجرای روش‌های تزریقی به صورت کاملا حرفه‌ای و استاندارد در گرفتن بهترین نتیجه و تجربه کم ترین عوارض بوتاکس به شما کمک می‌کند.

چه افرادی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

• افرادی که سن آن‌ها زیر ۱۸ سال می‌باشد.
  • بیمارانی که باردار هستند.
  • بانوانی که در دوران شیردهی می‌باشند.
  • افرادی که در محل تزریق عفونت فعال یا تبخال دارند.

موارد منع تزریق بوتاکس

• افرادی که از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است.
  • افرادی که دارای بیماری اختلالات انعقادی هستند.
  • افرادی که به پروتئین گاو آلرژی دارند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری‌های عصبی یا عضلانی هستند.
  • افرادی که اختلالات کلیوی دارند.
  • افرادی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده باشند.
  • افرادی که سابقه حساسیت به بوتاکس داشته باشند.

از آن جهت که تزریق بوتاکس برای تمامی چین و چروک‌ها و خطوط ایجاد شده بر روی پوست موثر نیست، ابتدا باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید شاید درمان مناسب‌تری با توجه به شرایط پوستی شما پیشنهاد دهد.

حساسیت به بوتاکس چگونه است؟

بسیاری از زیباجویان به علت اینکه امکان دارد دچار واکنش‌های آلرژیک شوند؛ از بوتاکس استفاده نمی‌کنند؛ این در حالی است که حساسیت به بوتاکس مسئله‌ای نگران کننده نبوده و تحقیقات جامعه آماری نشان از نادر بودن این اتفاق داده است. به طوری که در طی ۱۴ سال تحقیقات پزشکی تنها ۳۶ مورد واکنش‌های آلرژیک به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که از این بین ۳۶ درصد آن‌ها، دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

سردرد بعد از بوتاکس

از آن جهت که یکی از عوارض بوتاکس سردرد بعد از بوتاکس می‌باشد و معمولا این سردردها توسط درصد معدود و بسیار کمی از افراد، تنها یکبار در یک بازه زمانی از چند روز تا چند هفته اتفاق خواهد افتاد و فرد دیگر آنها را تجربه نمی کند جای نگرانی وجود ندارد. عموما سردردهای بعد از تزریق بوتاکس تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق طبیعی است. بوتاکس عموما بی خطر و ایمن است و عوارض بوتاکس قابل پیشگیری و درمان است.

آیا تزریق بوتاکس برای پیشانی بی خطر است؟

بوتاکس مورد تایید سازمان غذا و دارو امریکا می‌باشد و می‌تواند برای رفع چین و چروک صورت به خصوص خطوط پیشانی، خطوط بین ابروها و… مورد استفاده قرار گیرد.
تزریق بوتاکس پیشانی باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود زیرا این کار یک مداخله پزشکی است و به تجربه و احتیاط نیاز دارد. تزریق بیش از اندازه بوتاکس نیز می‌تواند مشکلاتی بوجود آورد.
زیرا صورت بدون داشتن هیچ گونه حالت و چین و چروکی، مصنوعی و غیر طبیعی می‌باشد. عوارض احتمالی بوتاکس امکان دارد شامل خشکی پوست، کج شدن ابروها، سردرد و افتادگی پلک باشد.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس

پس از تزریق بوتاکس، باید مراقبت‌های لازم را برای افزایش ماندگاری و اثربخشی آن انجام دهید. انجام مراقبت‌ های بعد از بوتاکس، برای رسیدن به بهترین نتیجه اهمیت زیادی دارد. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

مراقبت‌های بعد از بوتاکس

• به مدت ۲۴ ساعت محل تزریق بوتاکس را لمس نکنید یا ماساژ ندهید.
  • حداقل تا ۲ هفته از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و اشعه ماورابنفش پرهیز کنید.
  • سعی کنید تا ۵ ساعت پس از تزریق بوتاکس دراز نکشید.
  • بعد از تزریق بوتاکس از انجام هرگونه فعالیت از جمله بلند کردن اجسام سنگین، زور زدن و فعالیت شدید در طول روز پرهیز کنید.
  • تا مدتی از هدبند و کلاه استفاده نکنید.
  • در ۲۴ ساعت اول از مصرف هرگونه مکمل و داروهای بدون نسخه پرهیز کنید.
  • برای کم کردن کبودی، می‌توانید هر یک ساعت، به مدت ۱۰ دقیقه کیسه یخ را بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید.
  • از سیگار کشیدن و یا نوشیدن الکل خودداری کنید.

ماندگاری بوتاکس

بسیاری از افراد بعد از تزریق نگران ماندگاری بوتاکس هستند. میزان مانگاری بوتاکس در هر فرد متفاوت بوده و زمان مشخصی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. اما به طور میانگین ماندگاری بوتاکس بعد از تزریق بین 6 الی 12 ماه خواهد بود. پایداری بوتاکس معمولا در افرادی با متابولیسم بدنی بالاتر پایین‌تر است. اگر برای اولین بار تزریق بوتاکس را انجام داده اید، شاید اثر بخشی کم تری را مشاهده کنید. در این حالت نیاز به چند دوره تزریق مجدد خواهید داشت تا ماندگاری بوتاکس و اثربخشی آن بهبود پیدا کند.

پرسش و پاسخ در مورد عوارض بوتاکس

آیا بوتاکس چهره را غیرطبیعی می‌کند؟

اگر تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص با استفاده از بهترین برندهای درجه یک موجود در بازار مثل زئومین آلمان، دیسپورت و … انجام شود به هیچ وجه حالت صورت را غیر طبیعی نشان نمی‌دهد. اما برندهای چینی در بازار که پس از تزریق زمان اثرگذاری سریعی دارند معمولا باعث غیر طبیعی و یا به اصطلاح ماسکه بنظر رسیدن چهره فرد می‌شوند که به شما اجازه بازی با میمیک صورت را نمی‌دهد اما برندهای شناخته شده به این صورت نمی‌باشند و بطور طبیعی به جوانسازی صورت خود دست پیدا می‌کنید.

رنگ مو بعد از بوتاکس چگونه انجام شود ؟

رنگ کردن موها بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس پیشانی و دور چشم پیشنهاد نمی شود. زیرا هم امکان دارد عوارضی ایجاد کند و هم ماندگاری بوتاکس را کاهش دهد. پس از بوتاکس پیشانی و دور چشم باید حداقل ۲ هفته صبر کنید سپس موهایتان را رنگ کنید تا از عوارض جانبی ناخواسته پیشگیری کنید. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند کوتیکول‌های مو را تحریک کند و قدرت ماندگاری بوتاکس را کاهش دهند.

آیا بعد از تزریق بوتاکس جای زخم آن باقی می ماند ؟

بلافاصله پس از درمان، شما متوجه آثار بسیار کوچک ناشی از وارد شدن سوزن ها، برای انجام عملیات تزریق در پوست خود می‌شوید. این آثار دائمی نیست و تنها چند روز ماندگاری دارد، و بعد از آن به طور کامل رفع شده و هیچ اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

بوتاکس چند روز بعد اثر میکند؟

در کل، می توانید اثرات اولیه بوتاکس را ۳ الی ۴ روز بعد از تزریق مشاهده کنید. اکثر مراجعین نتایج کامل را در عرض ۱۰ الی ۱۴ روز مشاهده می کنند، اما باید ۱۴ روز کامل صبر کنند تا حداکثر نتایج حاصل شود.